top of page

Portfolio

Heractivering station Sittard

Van autonoom object naar onderdeel van de stad

Het oudste deel van het huidige station, de perrongebouwen met kap, stamt uit 1923 en is ontworpen door H.G.J. Schelling. In 1993 is het stationsgebouw uit 1923 gesloopt en vervangen door een ontwerp van J.A. van Belkum met het kenmerkende golfende dak. Het station ligt exact op de 51e breedtegraad noord.

In 2002 is de P&R aan de Limbrichterveldzijde gebouwd met daaraan ook de toegang naar de tunnel.

Door de verschillende bouwstijlen van de verschillende gebouw onderdelen is er veel visuele onrust. Voor de materialen die in de bouw van 1993 zijn toegepast zorgen er voor dat je eerder het gevoel krijgt dat je in een zwembad bent dan in een station.

Het concept voor de aanpak van het station draait om activeren en hergebruik van bestaande materialen en ruimte. Daarbij leunen we enerzijds op de trend in de maatschappij ten aanzien van circulariteit en duurzaamheid en anderzijds op de kennis in de regio Sittard. We gaan met dit plan het bestaande station weer activeren en bruikbaar maken voor de stad. Materialen en ruimte wat wordt toegevoegd doen we met wat er al is, dus met circulaire materialen en in samenwerking met overheden en bedrijven uit de regio.

Hergebruik is de basis

Op het maaiveld is de grootste verandering dat twee winkelunits vergroot. Doordat de diagonale lijnen van de

huidige winkelpuien niet meer conflicteren met de lijn die is gekozen voor de OVCP-poorten ontstaat er rust

en overzicht in de hal .

Daarnaast willen we een trap naar de verdieping toevoegen in de hal. Op deze manier ontsluiten we de

verdieping voor de bezoekers van het station.

 

Op de verdieping willen we beiden gebouwdelen van het stationsgebouw met elkaar gaan verbinden.

Dat doen we fysiek door een loopbrug tussen beide delen en dikke rand van hout dat rondom loopt in de

stationshal. Verder loopt het groen van buiten (op de luifel) door naar binnen en zo zorgen we er voor dat het

station weer een juiste maat en schaal krijgt voor de reiziger.

 

De verdieping wordt weer geactiveerd in de vorm van werk, verblijven, eten en vergaderen.

Waar de winkelunits bedoeld zijn voor de snelle reiziger is de verdieping voor diegene die wat meer tijd heeft.

Hier kan men overleggen en een hapje eten terwijl men de trein kan zien. Door het zicht op de trein vanuit het

stationsgebouw terug te brengen ontstaat er de rust om hier ook te verblijven.

Credits

Opdrachtgever: NS Stations i.s.m. Bureau Spoorbouwmeester

Ontwerp: studionvb

bottom of page